...........|| Wednesday, April 05, 2006 ||


Kepada Kakanda,

Kakanda, apabila kanda membaca goresan tinta ini, dinda harap kakanda sentiasa dalam keadaan sehat wal afiat. Meskipun dinda tahu, kesibukan kanda terlalu banyak, hingga kadang waktu istirahatpun berkurangan. Tetapi dinda bersyukur karena kanda tidak lupa kewajiban agama. Dindapun sentiasa berharap dan berdoa agar kanda sentiasa mengingat Nya, ditengah kegalauan dan bebanan kerja di pejabat.

Kakanda, ingatkah kanda, tanggal berapakah hari ini? Ya, hari ini adalah tanggal 6 April yaitu hari ulang tahun perkawinan kita, dinda harap kanda tak akan pernah lupa. Selagi kita masih bersama,Insya Allah tarikh ini sentiasa dalam ingatan dinda. Bukan untuk berlebih-lebihan atau menunjuk-nunjuk. Tetapi tak ada salahnya kita mengingatinya bukan?. Sebagai tanda jalinan kasih yang alhamdulillah masih utuh, serta cerminan rasa kesyukuran atas berkah Allah swt pada pernikahan kita ini.

Waktu terus berjalan,dan tahun berlalu ,tanpa terasa telah bertambah setahun lagi usia pernikahan kita. Mengimbas lagi masa lampau, begitu banyak cobaan dan rintangan yang telah kita lalui untuk mewujudkan ikatan suci ini . Namun begitu dinda sentiasa bersyukur, walau apapun rintangan yang kita hadapi,kita tetap tabah dan tawakal. Sehingga akhirnya segalanya telahpun menjadi kenyataan hingga ke hari ini.

Kakanda, jutaan maaf dinda pohonkan atas semua kekhilafan yang pernah dinda lakukan baik yang dinda sengaja ataupun tidak. Dinda hanyalah manusia biasa ,tempatnya salah dan dosa. Ada kalanya mungkin dinda pernah bersikap kekanak-kanakan, terkadang lebih menurutkan emosi daripada akal sehat dinda. Tetapi kanda, tanpa kanda sadari sebenarnya sedikit banyak kanda telahpun berhasil merubah cara pemikiran dinda. Untuk bersikap lebih terbuka, lebih memahami perasaan orang lain dan senantiasa berpikiran positif ,sehingga menjadikan dinda bersikap lebih dewasa. Insya Allah.
Begitu juga untuk kakanda, dinda ikhlas mengatakan bahwa andaikan pernah ada salah silap kakanda, dinda telahpun memaafkannya. Bukankah kita sebagai suami istri harus saling menyayangi dan memaafkan? Saling bersedia membantu satu sama lain?!

Kakanda ,tiada intan permata ataupun emas berlian yang dapat dinda berikan sebagai hadiah pada hari pernikahan kita. Hanyalah lautan cinta dan ucapan terimakasih,atas semua apa yang kanda berikan selama ini.
Dan ingatlah apabila mentari terbit esok hari, yakinlah kita masih diberi peluang sehari lagi untuk bersama. Pada masa itu dinda harap agar kita masih di beri kepercayaan untuk mengarungi bahtera ini bersama-sama sampai ajal menjemput.

Kakanda marilah kita panjatkan doa kepada Allah swt, agar rumahtangga kita senantiasa dalam lindunganNya, mendapat barokah dan hidayahNya, menjadi kan rumah kita sebagai baiti jannati. Amin.

 0 Comments:

Post a Comment

<< Home